Dlaczego cewka pali mosfety? Zabezpieczenie mosfeta?
-
Dlaczego cewka pali mosfety? Zabezpieczenie mosfeta?
Witam. To mój pierwszy w życiu post na jakimkolwiek forum więc w razie ewentualnych błędów proszę o wyrozumiałość. Ostrzegam też że jestem początkującym cewkowiczem, więc są to pytania o kwestie dla was elementarne i oczywiste. A więc: zrobiłem sobie na początek najprostszą cewkę tesli skonstruowaną z mosfeta irf3205, kondensatora mkp, rezystora, potencjometru i oczywiście uzwojeń pierwotnego i wtórnego. Przy budowie kierowałem się znalezionym w necie schematem widocznym na jednym z załączonych zdjęć, jednak zmieniając nieco pewne elementy dla własnej wygody (użyłem irf3205, rezystor 47 om, potencjometr 1K, uzwojenie wtórne ok 200 zwojów nawiniętej drutem 0.3mm, pierwotne to 1.5 lub 2 zwoje drutem 1.6mm, kondensator mkp 0.8uF(na początku był większy ale zmniejszyłem pojemność nie widząc żadnej różnicy w działaniu)). Podczas prób uruchomienia z nieznanych mi powodów spaliło się kilka mosfetów. Po kilku nieudanych próbach w końcu cewka uruchomiła się przy zasilaniu 12V i poborze ok 0.3-0.4A, jednak nie zaznałem oczekiwanego efektu łuku elektrycznego, jedynie zapalała żarówki na dosyć spora odległość (sporą w stosunku do poprzedniej malutkiej cewki zlozonej z kita). Postanowiłem więc podkręcić zasilanie do 15V no i wtedy udało się uzyskać nienajgorszy łuczek. Jednakże podczas eksperymentów (przykladanie żarówek, probówki do łuku, itd) okazało się że cewka pali co chwilę te mosfety, natomiast nie wynika to z ich przegrzania bo są one ledwo ciepłe. Na dzień dzisiejszy została mi ostatnia sztuka irf3205, i w związku z tym zanim zakupie następne 10 sztuk mam takie pytanie czy uważacie że to spalanie tranzystorów jest efektem jakiegoś błędu w konstrukcji tej cewki? A może wynika z faktu że są to mosfety wątpliwego pochodzenia? Tym razem zakupie mosfety w legitnym źródle, więc skoro zapłacę za nie 5 razy więcej to chciałbym uniknąć powtórki takiej sytuacji. Czy jest ja