[WIP] Duża SGTC
-
- Posty: 30
- Rejestracja: 7 gru 2013, 20:44
- Lokalizacja: Lipa (dolnośląskie)
[WIP] Duża SGTC
Witam
Od ostatnich 2 miesięcy w szkole prawie zero nauki, więc postanowiłem jakoś wykorzystać ten czas i wziąłem się za budowę SGTC.
Od razu przejdę do konkretów:
-Wtórne - 65cm wys., 16cm śr., DNE 0,6mm,
-Pierwotne - 9 zwoi rurką 6mm, spodek pod kątem 30°,
-Kondensator - ok. 100nF, kanapka,
-Toroid - z rury spiro 16cm, zaszpachlowane, wyszlifowane i oklejone taśma Al, śr. 50cm,
-Iskiernik - obrotowy, na tarczy; użyłem silnika 1500obr/min, i 16 śrub na tarczy, ale nie wyrabia i będę musiał zrobić na prętach wolframowych i szybszym silniku,
-Zasilanie - pierwotnie miały być 4 MOT'y, ale niestety podczas pierwszych prób 2 mi upaliło, mimo dławików i iskiernika zabezpieczającego.
Zdjęcia na zasilaniu 2 MOT: Filmik z pracy:
https://www.youtube.com/watch?v=NvroFOn ... e=youtu.be
Podstawa całości idzie do wymiany jak i wszystkie kable łączeniowe (nie miałem innych, a chciałem ją już odpalić).
Ogólnie Tesla działa tylko jest problem z iskiernikiem. Gdy chwilkę popracuje elektrody się nadtapiają i iskra nie chce przebijać, wtedy słychać tylko buczenie kondensatora.
W połowie lipca będę miał dostęp do grubych elektrod wolframowych, to zrobi się nowy iskrownik.
Przy pełnym zasilaniu wyładowania miały ok. 2m, teraz jest to jakiś 1m.
Mam kilka pytań:
Skąd wziąć odpowiedni silnik do takiego iskiernika?
Macie jakieś sprawdzone metody łączenia MOT'ów?
Pozdrawiam
Od ostatnich 2 miesięcy w szkole prawie zero nauki, więc postanowiłem jakoś wykorzystać ten czas i wziąłem się za budowę SGTC.
Od razu przejdę do konkretów:
-Wtórne - 65cm wys., 16cm śr., DNE 0,6mm,
-Pierwotne - 9 zwoi rurką 6mm, spodek pod kątem 30°,
-Kondensator - ok. 100nF, kanapka,
-Toroid - z rury spiro 16cm, zaszpachlowane, wyszlifowane i oklejone taśma Al, śr. 50cm,
-Iskiernik - obrotowy, na tarczy; użyłem silnika 1500obr/min, i 16 śrub na tarczy, ale nie wyrabia i będę musiał zrobić na prętach wolframowych i szybszym silniku,
-Zasilanie - pierwotnie miały być 4 MOT'y, ale niestety podczas pierwszych prób 2 mi upaliło, mimo dławików i iskiernika zabezpieczającego.
Zdjęcia na zasilaniu 2 MOT: Filmik z pracy:
https://www.youtube.com/watch?v=NvroFOn ... e=youtu.be
Podstawa całości idzie do wymiany jak i wszystkie kable łączeniowe (nie miałem innych, a chciałem ją już odpalić).
Ogólnie Tesla działa tylko jest problem z iskiernikiem. Gdy chwilkę popracuje elektrody się nadtapiają i iskra nie chce przebijać, wtedy słychać tylko buczenie kondensatora.
W połowie lipca będę miał dostęp do grubych elektrod wolframowych, to zrobi się nowy iskrownik.
Przy pełnym zasilaniu wyładowania miały ok. 2m, teraz jest to jakiś 1m.
Mam kilka pytań:
Skąd wziąć odpowiedni silnik do takiego iskiernika?
Macie jakieś sprawdzone metody łączenia MOT'ów?
Pozdrawiam
- lodzik1990
- Posty: 316
- Rejestracja: 30 sty 2012, 16:33
- Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Re: [WIP] Duża SGTC
Zgaduje, że te dwa MOT-y sfajczyły się dlatego gdyż miały uzwojenia aluminiowe?. Obecny silnik (klatkowy) nie nadaje się do tego zastosowania no chyba, że posiadasz falownik. najlepiej sprawdzi się tu silnik pierścieniowy (DC) dlatego, że jest łatwiejszy w sterowaniu. Co do takiej ilości MOT-ów to przydałby się tutaj jakiś ogranicznik mocy po stronie pierwotnej w postaci grubej spirali lub grzałek.
Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar od 0.125mm.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574
-
- Posty: 30
- Rejestracja: 7 gru 2013, 20:44
- Lokalizacja: Lipa (dolnośląskie)
Re: [WIP] Duża SGTC
MOT-y nie tyle co się spaliły, tylko dostały przebicia od rdzenia to uzwojenia pierwotnego.
Silnika nie steruję tylko odpalam po prostu na pełnej mocy, w nowym iskrowniku chcę użyć jakiegoś szybkiego silnika na 12V, lub na 230V od jakiejś sokowirówki, albo czegoś takiego. Zwykłym silnik sieciowy można przecież sterować poprzez autotransformator.
Silnika nie steruję tylko odpalam po prostu na pełnej mocy, w nowym iskrowniku chcę użyć jakiegoś szybkiego silnika na 12V, lub na 230V od jakiejś sokowirówki, albo czegoś takiego. Zwykłym silnik sieciowy można przecież sterować poprzez autotransformator.
- lodzik1990
- Posty: 316
- Rejestracja: 30 sty 2012, 16:33
- Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Re: [WIP] Duża SGTC
nie zaleca się regulowania prędkości silnika klatkowego poprzez autotransformator. Taki silnik został zaprojektowany dla danego napięcia przy, którym będzie miał określoną moc a obniżanie napięcia może być równoznaczne ze sfajczeniem silnika. Inna kwestia to falowniki gdzie sterowanie obrotami silnika odbywa się poprzez zmianę częstotliwości. Tam napięcie ustawione jest na ''sztywno''. Transformatory MOT powinny zostać zalane olejem elektroizolacyjnym. Hmm nie wiem ale wydaje mi się, że najlepiej byłoby uziemić pierwszy rdzeń MOT-a.
Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar od 0.125mm.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574
-
- Posty: 30
- Rejestracja: 7 gru 2013, 20:44
- Lokalizacja: Lipa (dolnośląskie)
Re: [WIP] Duża SGTC
Z autotrafem miałem na myśli zwykły silnik sieciowy, z komutatorem, a nie klatkowy .
Z tymi trafami to jeszcze myślałem, żeby zrobić jak kolega Haz, uziemić środkowy przewód łączący MOT-y, tak aby powstało zasilanie symetryczne.
Z tymi trafami to jeszcze myślałem, żeby zrobić jak kolega Haz, uziemić środkowy przewód łączący MOT-y, tak aby powstało zasilanie symetryczne.
- lodzik1990
- Posty: 316
- Rejestracja: 30 sty 2012, 16:33
- Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Re: [WIP] Duża SGTC
W transformatorach do neonów jest to w ten sposób rozwiązane, gdzie środek wtórnego połączony jest z rdzeniem a rdzeń z kolei uziemiony.
Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar od 0.125mm.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574