Strona 1 z 1

Duży rdzeń transformatora

: 1 mar 2015, 17:45
autor: madis
Witam
Ostatnio wpadł mi w ręce dość pokaźny rdzeń EI. Zastanawiam sie czy mogę go wykorzystać np do budowy sgtc. Wymiary kolumny środkowej 10x8cm, bocznych 10x4cm. Z tego wynika ze maksymalna moc jaka moze przepłynąć przez ten rdzeń to ponad 6kw (80*80=6400)
Czy uzwojenia mogę nawijać na bocznych kolumnach zamiast na środkowej?

Pozdrawiam

Re: Duży rdzeń transformatora

: 1 mar 2015, 19:37
autor: Yuri
Nadać by się nadał, ale izolacja będzie poważnym problemem. Najlepiej stosować papierowe przekładki a potem w próżni całość zalać olejem transformatorowym, ale to nie takie proste...

Re: Duży rdzeń transformatora

: 1 mar 2015, 20:07
autor: lodzik1990
Uzwojenie wtorne nawijasz jako dzielone czyli potencjal wzgledem ziemi jest mniejszy. Jako przekladek to uzylbym folii cieniutkiej. Przydaloby się od razu impregnowac czyms warstwy.

Re: Duży rdzeń transformatora

: 1 mar 2015, 20:17
autor: madis
Mówisz o tym, żeby zrobić odczep na środku uzwojenia i podłączyć do ziemi bądź rdzenia?
Założyłem identyczny temat na elektrodzie. Haha ciekawe co mi tamtejsi znawcy powiedzą. :)

Re: Duży rdzeń transformatora

: 1 mar 2015, 20:35
autor: Yuri
Niepotrzebnie, dla tych profanów 6kW SGTC to tylko na YouTubie. :)

Nie wiem, jak to dokładnie wygląda, ale podobnie są robione trafa RTG - wtórne jest złożone z dwóch połówek w szeregu i środek uziemiony.

Re: Duży rdzeń transformatora

: 1 mar 2015, 20:38
autor: madis
Ja tak robiłem w przypadku mojej jeszcze niedokończonej tesli, kiedy połączyłem 6 motów w szereg i połączenie 3 i 4 uziemiłem.

Re: Duży rdzeń transformatora

: 2 mar 2015, 11:41
autor: slu_1982
Jeżeli będziesz to nawijał to użyj mylaru :) Ciekawy jestem efektów :)

Re: Duży rdzeń transformatora

: 4 mar 2015, 16:45
autor: madis
Możesz przybliżyć mi trochę temat mylaru? Nigdy nie słyszałem o tym materiale. Sam myślałem albo nad preszpanem albo ceratką.

Pozdrawiam

A co byście powiedzieli na podłączenie jednej koncówki wtórnego do rdzenia? Tak jak jest to zrobione w MOT. Powinno to zmniejszyć możliwość przebicia do rdzenia.