Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Wszelkiej maści przetwornice, powielacze napięcia, trafopowielacze, transformatory WN itp. oraz związane z nimi zagadnienia.
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

Witam.

Najwyższy czas przenieść ten temat z czatu na forum, zwłaszcza, że przywróciłem temu staruszkowi status projektu rozwojowego. :D

Otóż mam prosty sterownik do cewki zapłonowej zbudowany wedle tego schematu:
IC driver old.PNG
Jak nietrudno się domyślić, zbyt efektywny nie jest, pragnę zwiększyć jego skuteczność, głównie zależy mi na uzyskaniu na tyle stabilnego łuku, aby zasilić drabinkę Jakoba. Dioda D1 to efekt eksperymentów, trochę poprawiała prace generatora. Chcę go w tym celu przebudować na wzór tego schematu:
ignition-coil-driver1.jpg
Aktualnie planuję przebudowę w ten sposób:
IC driver new.PNG
Tutaj mam jednak parę wątpliwości:
-Czy mogę jako tranzystora mocy użyć BUZ90AF? Mam go akurat na składzie. Datasheet w załączniku.
-Czy warto układ czasowy w ogóle zostawiać w obecnej formie, czy od razu przerobić na wzór schematu nr. 2?

D1 została zamontowana eksperymentalnie i tak zapewne zostanie usunięta, jeśli nie będzie dawać dobrych efektów. :D

Mam jeszcze tranzystor K2761 (również datasheet w załączniku), chyba byłby lepszy, ale póki co nie mogę potwierdzić anu czy jest sprawny, ani martwy, więc na razie niech będzie w odwodzie.

PS
Ta neonówka w schemacie nr.2 to chyba jednak sygnalizator pracy układu, zasilany szpilkami z pierwotnego. ;) Może też taką zainstaluję.

EDIT:

Wedle komentarzy neonówka jednak pełni funkcję snubbera. Rozwiązanie ciekawe, ale może dało by się tam coś innego wymyślić?

D2 wywaliłem dość bezceremonialnie, ale wbudowana dioda tranzystora chyba wystarczy.

Jeśli ma to jakieś znaczenie, w tej chwili C2 jest ceramiczny.


EDIT2
Sprawdziłem, oba tranzystory są sprawne. :D

EDIT3

Nie wiem, czy obecny zasilacz jest wystarczający, ale dobranie silniejszego nie stanowi żadnego problemu.


Pozdrawiam.
Załączniki
BUZ90A.pdf
(179.34 KiB) Pobrany 415 razy
K2761 datasheet.pdf
(316.08 KiB) Pobrany 452 razy
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

Witam ponownie.

Zgodnie z propozycjami kolegów z czatu zmodyfikowałem układ w ten sposób:
Przechwytywanie.PNG
Zasilanie zostało zmienione na prostownik do ładowania akumulatorów, dający około 14V. Darlington trafił tam, bo tylko on był pod ręką. ;)

Sam sterownik działa, podłączony głośnik wyraźnie wskazuje, iż generuje on sygnał, niestety, nie mam części do zaleconego snubbera RC, więc nie mogę dokonać finalnych testów. Może jakieś potem dobiorę z odzysku, lecz nie wiem, w pobliżu jakich wartości szukać.

A może zaryzykować neonówkę? Czy Q3 od razu strzeli? ;)

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
d3211
Moderator
Posty: 180
Rejestracja: 24 gru 2010, 19:53
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: d3211 »

Proponuję jeszcze dać zenerke na bramkę ,elektrolita koło pary komplementarnej i będzie ładnie :)
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

Elektrolita się jakiegoś wrzuci, kilkaset μF, powinien styknąć. ;)

Zenerkę na bramce, akurat nie mam takich, ale mam transile dwukierunkowe 22V jak w mini SSTC, zastanawia mnie tylko, czy jest sens go tam dawać, to nie tesla, zakłócenia są znikome. ;)

I ten snubber, będzie kombinacji.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
d3211
Moderator
Posty: 180
Rejestracja: 24 gru 2010, 19:53
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: d3211 »

Elektrolita a najlepiej tantala..47uF :D, co do zenerki na bramce to tu nie chodzi o zakłócenia, tylko zabezpieczenie mosfeta przed za dużym napięciem brakowym i driverów w razie jak by z mosfetem stało się coś złego :)
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

A wiesz, chyba nawet mam takie tantale, poszuka się. Zenerka (a raczej transil) też trafi, przy Vgs ±30V TVS 22V starczy. :D

Miałem na myśli nie tyle zakłócenia, co napięcia indukujące we wszystkim, co znajduje się w pobliżu pracującego rezonatora. ;)

EDIT\\\

Wlutowany TVS i elektrolit 47 μF 25V, niebawem test z neonówką jako substytutem snubbera, ciekawe, czy MOSFET przeżyje więcej, niż jeden impuls. ;)
Awatar użytkownika
Mania-C
Moderator
Posty: 820
Rejestracja: 2 paź 2010, 12:47

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Mania-C »

Ta neonówka już dawno powinna wylądować w "przezroczystszym śrubokręcie" aż szkoda mosfeta katować.
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

Wiem, wiem, problem w tym, że chwilowo nie mam części na sensowny snubber, a inwestować w ten układ nie ma sensu, jeśli już, to w budowę nowego od podstaw.
fourpotential
Posty: 9
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:45

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: fourpotential »

Jeżeli mógłbym, zaproponować i trochę się wtrącic do dyskusji; mam troszeczkę odmienny pomysł dotyczący drivera cewek zapłonowych.
Mianowicie: pomiędzy dren i źródło mosfeta wpiąć kondensator ok 100 nF, moze wiekszy, zaleznie od mocy i częstotl. oraz diodę TVS na napiecie 400V. Pomiędzy szyny zasilania przyczepić duży kondensator filtrujący.
Możnaby dobrać częstotliwość kluczowania mosfeta tak żeby przełączał się w miarę mozliwosci w zerze napiecia. Wtedy układ byłby efektywniejszy. Innymi słowy zrobić coś w rodzaju wzm klasy e tylko na niską częstotliwość. Z tego co pamiętam cewka zapł ( pierwotne) miało indukcyjność ok 8 mH, czyli przy 100nF całość pracowała by przy ok 5.5 kHZ.
Jak koledzy ocenią taki pomysł?

Pozdrawiam
A_ μ
Awatar użytkownika
Mania-C
Moderator
Posty: 820
Rejestracja: 2 paź 2010, 12:47

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Mania-C »

Pomysł ok ale raczej byłby wskazany oscyloskop. Po za tym tak duza pojemność wpięta miedzy D-S wymagała by prawie perfekcyjnego zestrojenia już w pierwszym starcie inaczej yuri będzie palił półprzewodniki jeden za 2gim.
Mam też trochę duże wątpliwości co do pojemności tego kondensatora, symuluje w głowie prąd zwarcia jaki wytworzy on w mosfecie i czy przypadkiem nie przywoła pobocznych zjawisk związanych z taką topologią pracy
fourpotential
Posty: 9
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:45

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: fourpotential »

W sumie, to normalny oscyloskop może nie być koniecznie potrzebny. To w końcu mieści się w zakresie do 15 khz. Proponowałbym wykorzystanie karty dźwiękowej jako namiastki oscyloskopu wykorzystujjąc np. ten programik http://free.of.pl/z/zlabs/podstawy/progs/osc/osc1.htm
Co prawda parametry tego są dość kiepskie, ale lepsze to niż nic i można by tym prawdopodobnie zestroić tak układ a'la class E.
Myślę, że nawet sam chyba z ciekawości spróbuje sam przeprowadzić jakiś test...
-----EDIT----
przedstawiam wyniki testu... z góry przepraszam kolegę yuri jezeli się niepotrzebnie wchrzaniam ze swoimi eksperymentami...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/802 ... C00158.JPG
Przebiegi na oscyloskopie. jak widac nie jest to do konca idealnie class E... Jaki byl moj zamiar wytlumaczę jeszcze ...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/802 ... C00159.JPG
zasilacz. nap 32 V
https://dl.dropboxusercontent.com/u/802 ... C00160.JPG
cewka zapłonowa z driverem.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/802 ... C00164.JPG
zbliżenie drivera... brzydki pająk robiony w 5 minut...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/802 ... V00163.MP4
filmik z pracy :) Jak widac konstrukcja ciągnie całkiem ładne łuczki. małe to małe, ale łuczki. Można by spróbować zasilić wyższym napięciem...
Mosfet jest zimny, może chodzić bez radiatora. Uzylem takiego wyluta z telewizora plazmowego : RJK60S5DPK
Czy macie jakieś sugestie do dalszych eksperymentów? Może użyć jako przełącznika połączonych w kaskodę tranzystora bipolarnego i mosfeta? [ chodzi mi o to ze emiter wysokonapiecowego bipolara npn (np BU508) łączymy z drenem niskonapięciowego mosfeta z małym Rdson i niskim max. napieciem dren zrodlo (np. IRFZ44N). Pomiędzy dren i żródło włączamy transila na 30 V. Do bazy bipolarnego podłączamy napięcie polaryzujące np 3 V. Teraz co się będzie działo : W stanie blokowania wysokonapieciowy bipolar blokuje wlasciwie cale napiecie. ( napiecie na tranz mos nie wzrosnie powyzej 30 V. Gdzy na bramke mosfeta podamy napiecie, to wtedyze żródła prądu stałego o napieciu 3V poplynie prąd ok 1A poprzez zlacze baza emiter, bipolar się otworzy po jakims czasie i prąd popłynie przez złącze CE i potem przez kanał mosfeta :)). ] Co myślicie o użyciu takiego przełącznika?
Awatar użytkownika
Mania-C
Moderator
Posty: 820
Rejestracja: 2 paź 2010, 12:47

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Mania-C »

bardzo ładnie , łuk jest mały ale to dlatego ze CC go ogranicza.Sadze ze z tego samego powodu nie wymaga on chodzenia.
Jest taka technika w myśli technicznej bodajże ST opracował ją ,nawet przygotował specjalnie parowane tranzystory do takich operacji. Tranzystory stworzy nową grupę o nazwie ESBT.
Wada tego rozwiązania bez użycia parowanych ESBT będzie na pewno to ze wysokonapięciowe npn z reguły czas reakcji mają w uS a szpilki napięciowe z reguły są określone w czasie nS wiec może być sytuacja ze BJT nie zdąży zareagować.
Dałbym po prostu transila czy układ blokujący napięcie oparty o mosfet + rezystor + diodę zenera jak już tak kombinujemy :)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

Nie, nie, bynajmniej nie jest to żadne wchrzanianie. :D Potem ma zamiar zbudować nowy driver, nie wiem jeszcze, czy inwestować w TL494, czy może w ten układ, który zaproponował kolega fourpotential, gdyż jest on interesujący. Ta opcja wymagała by jednak dodatkowych informacji, gdyż jak już kiedyś wspominałem jestem nowicjuszem i układy klasy E są na razie dla mnie nieznane. ;)

Tak więc każda propozycja jest dla mnie interesująca, nie widzę też przeszkód, by przy okazji nie wykorzystać tego tematu do poeksperymentowania. :D

Obecnej mej konstrukcji jeszcze nie sprawdziłem, gdyż pogoda i neonowy "snubber" mnie do tego raczej nie motywują...
fourpotential
Posty: 9
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:45

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: fourpotential »

Ogarnąłem ESBT o których wspominałeś Mania-C. [Przeczyt kilka broszurek i dokumentów ST) Doprawdy nie wiedzialem że już ktos cos takiego robi pod postacia struktury monolitycznej ;) Całkiem miła rzecz... Zwłaszcza przy budowie flybacków większej mocy... Jeżeli chodzi o zabawę w ich budowę z komponentów dyskretnych, to po prostu mozna zabezpieczyc jak napisalem w poprz poście mosa transilem np 30 V i dodatkowo bipolara innym transilem.
Tak mi wpadło do głowy... jaka może być częstotliwość rezonansowa cewki zapłonowej?? Myślę, że to dość ważne pytanie, ponieważ uzwojenia są jakby nie patrzeć słabo sprzężone (moze 0.5, 0.7) i napięcie na cewce wtórnej w rezonansie może być mocno tłumione przy częstotliwościach dużo wyższych od rezonansowej, a ponieważ ona ma pewnie z 50000 zw i wielowarstwową budowę i rdzeń z pakietu blach to może być ona niska, zgaduję że w okolicach kilku kilkunastu khz... Może zmierzyć jeszcze sprzężenie , indukcyjności uzwojenie itd. i stworzyć przyblizony model matematyczny np takiego ZELMOTa zęby można było zasymilować jakiś sterownik np w PSPICE??
Awatar użytkownika
Mania-C
Moderator
Posty: 820
Rejestracja: 2 paź 2010, 12:47

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Mania-C »

0.5 czy 0.7 to nie tak mało gdyż trzeba pamiętać iż cewka zapłonowa jest nawijania na 1 bloku "I". Myślę ze dało by się to zmierzyć z użyciem rezystora oscyloskopu oraz generatora i było by to prostsze niż domyślanie się jej parametrów i wklepywanie do symulatora.
Wpinając generator (sinus) + rezystor . Zmieniając częstotliwość odnaleźć na oscyloskopie największą amplitudę sygnału na wyjściu.
Pomysł może być ciekawy kontynuuj temat fourpotential :)
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Driver do cewki zapłonowej - modernizacja.

Post autor: Yuri »

Przetestowałem generator, działa, tworzy ładne, wciągane łuki. :D Niestety, po kilkunastu sekundach transil między drenem a źródłem Q1 zaczyna dymić (nic niespodziewanego :) ), więc jednak muszę wykombinować jakiś snubber.

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ