Strona 1 z 1

Budowa cewki Tesli

: 11 gru 2020, 15:24
autor: w4LL
Witam. Przymierzam sie do budowy cewki od kilku lat. w tym momencie mam już możliwości i planuje zacząć budowę. Zakupiłem 4 trafa MOT. I teraz do rzeczy:
- muszę dać balast do ochrony tych transformatorów??
- jaka ma być pojemność kondensatora?? ( pracuje w firmie która buduje transformatory dla zakładu elektrycznego wiec blachy aluminiowej i różnych folii izolacyjnych mam pod dostatkiem)
-czy są jeszcze jakieś programy które pomogą mi w obliczeniach??

z Góry dziękuje za pomoc. pozdrawiam Marcin

Re: Budowa cewki Tesli

: 13 gru 2020, 07:33
autor: DarthSidious
1. Musieć nie musisz ale jest to wskazane. Poza tym prąd udarowy przy 4 MOT-ach będzie bardzo duży że prawdopodobnie bezpiecznik 36A nie wystarczy. Zalecałbym zacząć zabawę z 2 MOT-ami. Sam posiadam konstrukcje z dwoma i biorą +/- 22A.

2. Żeby zacząć projektować kondensator polecam zaplanować sobie na jakiej częstotliwości ma działać domniemana Cewka Tesli. Częstotliwości takich cewek zawierają się najczęściej w przedziale ok. 120kHz - 180kHz. (moja pracuje na ok. 139kHz). Budujesz wtórne wraz z torusem. Potem pierwotne nawijasz z zapasem zwojów, ok. 14zw. I potem do tego kondensator.

3. Są, bardzo pomocny jest autorski kalkulator w excelu od forumowicza "Balcer". Sam. Z niego korzystałem i jest trzeba powiedzieć dokładny i bardzo pomocny. Poszukaj u mnie w wątku bo znajduje się gdzieś tam.

Re: Budowa cewki Tesli

: 13 gru 2020, 16:16
autor: w4LL
tak prawdę mówiąc myślałem o mniejszej częstotliwości. Mam na myśli 60-80 kHz

Re: Budowa cewki Tesli

: 13 gru 2020, 19:54
autor: DarthSidious
Nie widzę przeszkody. (podałem tylko orientacyjną i najczęstszą wartość)

Re: Budowa cewki Tesli

: 14 gru 2020, 19:14
autor: w4LL
zaważyłem ze im wyższa czastotliwość tym gorzej mi jest zbudować uzw. wtórne. ( chodzi mi o stosunek wysokości do obwodu rury PCV.. Znalazłem jakiś arkusz kalkulacyjny pt,,Tesla_Solver_v2_4(1239). tam gość dość fajnie opisuje ;)

Re: Budowa cewki Tesli

: 14 gru 2020, 19:25
autor: w4LL
możesz mi sprawdzić poprawność uzwojenia wtórnego? wole sie zapytać nim zrobie coś niż potem poprawiać lub budować uzwojenie drogi raz

Re: Budowa cewki Tesli

: 14 gru 2020, 19:59
autor: DarthSidious
Jest poprawnie. Tak, o tym arkuszu wspominałem, jest w nim zawarte wszystko co trzeba aby zbudować cewkę.

Re: Budowa cewki Tesli

: 14 gru 2020, 21:04
autor: w4LL
dzieki wielkie ;) biore sie za budowe i jak skoncze to poprosze o sprawdzenie dalej ;)

Re: Budowa cewki Tesli

: 15 gru 2020, 22:44
autor: w4LL
temat zasilacza. czy ktoś posiada schemat podłączenia tych MOTów??

https://www.youtube.com/watch?v=T_wztuZQFJM

Re: Budowa cewki Tesli

: 16 gru 2020, 22:50
autor: wesolyyyy
Pierwotne łączysz równolegle pamiętając o tym by początki uzwojeń transformatorów podłączyć razem, innymi słowy by tranzystory podłączyć w fazie a nie przeciwfazie.
Wtórne szeregowo pamiętając że jedno z końców uzwojenia wtórnego w MOCie jest wyprowadzone na takiej "blaszce" na uzwojeniu, a drugie podłączone jest do rdzenia transformatora. Trzeba o tym pamiętać, bo podczas pracy między rdzeniami transformatorów będziesz miał kilka tysięcy woltów więc dotknięcie najpewniej skończy się śmiercią. Warto taką paczkę osłonić twardą i sztywną obudową uniemożliwiającą dotknięcie czegokolwiek, jednocześnie dbając o odpowiedni przewiew.
Takie połączenie dodatkowo rodzi problemy, przede wszystkim wysokie napięcia i konieczności ich izolacji. Po drugie prąd rozruchowy takiego pakietu będzie sprawiał problemy podczas załączania, może okazać się konieczne dołożenie soft-startu lub załączanie triakiem w zerze (najlepiej pakiet triak plus przekaźnik). Kolejna sprawa - olbrzymi prąd jałowy, idący raczej w kilkanaście amperów.
Na wyjściu uzwojenia wtórnego zamontowano 2 dławiki ograniczające prąd zwarcia urządzenia.
Nie lepiej zastosować 2 MOTy i powielacz napięcia na diodzie i kondensatorze?

Re: Budowa cewki Tesli

: 17 gru 2020, 16:04
autor: w4LL
chciałem zeby to była klasyczna ceska tesli a z powielaczem to bedzie prąd stały, przynajmniej tak mi sie wydaje . znalazłem takie połączenie MOTów. Z czego balast?? z kolejnego MOTa wykorzystując tylko wtórne??

Re: Budowa cewki Tesli

: 17 gru 2020, 18:45
autor: wesolyyyy
Schemat niepoprawny dla naszej sieci zasilającej. Na schemacie jest zasilanie 240V a moty 120, więc łączone po 2 szeregowo. Ty musisz wszystkie podłączyć równolegle.
Balast masz napisany - rdzeń ferrytowy 10mH. Prąd znamionowy jak na wyjściu w stanie zwarcia żeby się nie nasycał.

Re: Budowa cewki Tesli

: 17 gru 2020, 19:33
autor: w4LL
a balast od strony pierwotnej??

Re: Budowa cewki Tesli

: 17 gru 2020, 23:24
autor: wesolyyyy
Chodzi raczej o soft-start. Ograniczenie udaru prądowego przy włączaniu. Teoretycznie powinieneś użyć rezystora który po czasie jest zwierany przekaźnikiem, ale termistory NTC lub ich cała bateria powinny wystarczać. Proste, tanie i niezawodne.

Re: Budowa cewki Tesli

: 18 gru 2020, 14:48
autor: w4LL
Sprytne z tymi termistorami. Masz na myśli takie coś??
1. https://botland.com.pl/pl/termistory/49 ... -5k-5.html
2. https://www.reichelt.com/pl/pl/rezystor ... ROVID=2813
ile tego potrzebuje ?? rozumem ze łączymy je równolegle??

Re: Budowa cewki Tesli

: 19 gru 2020, 12:09
autor: wesolyyyy
Nie, to termistory pomiarowe. Ty potrzebujesz termistorów zabezpieczających. Mają dużo mniejsze rezystancję przy temperaturze pokojowej, rzędu kilku kilkudziesięciu omów, i prąd pracy kilku, kilkunastu amperów.

Re: Budowa cewki Tesli

: 20 gru 2020, 08:46
autor: w4LL
masz na mysli to??
https://elektroniksc.com.pl/termistory-rozruchowe/

są o rezystancji od 50 ohm w dół nawet do 4 ohm . rozumiem ze dobieram baterie pod amperaż. te z wiekszą czy mniejszą rezystancją bedą dobre??

Re: Budowa cewki Tesli

: 20 gru 2020, 21:46
autor: wesolyyyy
Dokładnie te. Zwykle mają prąd znamionowy jakieś 5A, u Ciebie długotrwale nie przekroczy pewnie 16 więc musisz dać 2-3 równolegle.
Docelowo dobrze by miały tak kilka omów sumarycznie, ale staraj się nie łączyć ich szeregowo. Przykładowo 3-4 modelu 20 omów 4A powinno być ok. Podczas pracy spadnie do ułamków oma a będą wtedy bardzo gorące.

Ja niestety mam przerwę od budowy własnej cewki na lampie. Palec mi się w szlifierkę wsadził także muszę poczekać parę tygodni aż mi się pozrasta.

Re: Budowa cewki Tesli

: 20 gru 2020, 22:02
autor: Yuri
Termistorów rozruchowych nigdy nie łączy się równolegle. Mają bardzo duży rozrzut tolerancji, przez co jeden egzemplarz przejmie większą część prądu, ten egzemplarz szybciej się rozgrzeje więc jego rezystancja będzie szybciej spadać i fin finite, praktycznie cały prąd będzie płynął przez niego. Klasyczna sytuacja thermal runaway.

Szeregowo za to można łączyć jak najbardziej.

Nie łatwiej jednak klasyczny soft-start na przekaźniku i masywnym rezystorze drutowym?

Re: Budowa cewki Tesli

: 21 gru 2020, 01:39
autor: wesolyyyy
Yuri pisze:Termistorów rozruchowych nigdy nie łączy się równolegle. Mają bardzo duży rozrzut tolerancji, przez co jeden egzemplarz przejmie większą część prądu, ten egzemplarz szybciej się rozgrzeje więc jego rezystancja będzie szybciej spadać i fin finite, praktycznie cały prąd będzie płynął przez niego. Klasyczna sytuacja thermal runaway.
Ale im to nie zaszkodzi. Kwestia tylko ich temperatury, gdzie wg moich badań mogą one wytrzymywać długotrwale kilkukrotnie więcej niż mają znamionowo (model 5A pracuje u mnie przy prawie 20A) i jest po prostu bardzo gorący.
Poza tym można je łączyć tak że będą się dotykać. Takie nieidealne chociaż wystarczające sprzężenie termiczne.