Budowa cewki Tesli

Klasyczny transformator Tesli (ang. Tesla Coil, SGTC - Spark Gap Tesla Coil) wymaga zasilania wysokim napięciem, a pierwotny obwód rezonansowy kluczowany jest iskrownikiem. Jego odmiana to np. DCTC (ang. Direct Current Tesla Coil).
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

Witam. Przymierzam sie do budowy cewki od kilku lat. w tym momencie mam już możliwości i planuje zacząć budowę. Zakupiłem 4 trafa MOT. I teraz do rzeczy:
- muszę dać balast do ochrony tych transformatorów??
- jaka ma być pojemność kondensatora?? ( pracuje w firmie która buduje transformatory dla zakładu elektrycznego wiec blachy aluminiowej i różnych folii izolacyjnych mam pod dostatkiem)
-czy są jeszcze jakieś programy które pomogą mi w obliczeniach??

z Góry dziękuje za pomoc. pozdrawiam Marcin
DarthSidious
Posty: 48
Rejestracja: 13 cze 2019, 13:34

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: DarthSidious »

1. Musieć nie musisz ale jest to wskazane. Poza tym prąd udarowy przy 4 MOT-ach będzie bardzo duży że prawdopodobnie bezpiecznik 36A nie wystarczy. Zalecałbym zacząć zabawę z 2 MOT-ami. Sam posiadam konstrukcje z dwoma i biorą +/- 22A.

2. Żeby zacząć projektować kondensator polecam zaplanować sobie na jakiej częstotliwości ma działać domniemana Cewka Tesli. Częstotliwości takich cewek zawierają się najczęściej w przedziale ok. 120kHz - 180kHz. (moja pracuje na ok. 139kHz). Budujesz wtórne wraz z torusem. Potem pierwotne nawijasz z zapasem zwojów, ok. 14zw. I potem do tego kondensator.

3. Są, bardzo pomocny jest autorski kalkulator w excelu od forumowicza "Balcer". Sam. Z niego korzystałem i jest trzeba powiedzieć dokładny i bardzo pomocny. Poszukaj u mnie w wątku bo znajduje się gdzieś tam.
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

tak prawdę mówiąc myślałem o mniejszej częstotliwości. Mam na myśli 60-80 kHz
DarthSidious
Posty: 48
Rejestracja: 13 cze 2019, 13:34

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: DarthSidious »

Nie widzę przeszkody. (podałem tylko orientacyjną i najczęstszą wartość)
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

zaważyłem ze im wyższa czastotliwość tym gorzej mi jest zbudować uzw. wtórne. ( chodzi mi o stosunek wysokości do obwodu rury PCV.. Znalazłem jakiś arkusz kalkulacyjny pt,,Tesla_Solver_v2_4(1239). tam gość dość fajnie opisuje ;)
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

możesz mi sprawdzić poprawność uzwojenia wtórnego? wole sie zapytać nim zrobie coś niż potem poprawiać lub budować uzwojenie drogi raz
Załączniki
obraz_2020-12-14_192410.png
DarthSidious
Posty: 48
Rejestracja: 13 cze 2019, 13:34

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: DarthSidious »

Jest poprawnie. Tak, o tym arkuszu wspominałem, jest w nim zawarte wszystko co trzeba aby zbudować cewkę.
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

dzieki wielkie ;) biore sie za budowe i jak skoncze to poprosze o sprawdzenie dalej ;)
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

temat zasilacza. czy ktoś posiada schemat podłączenia tych MOTów??

https://www.youtube.com/watch?v=T_wztuZQFJM
Awatar użytkownika
wesolyyyy
Posty: 183
Rejestracja: 19 gru 2015, 15:02

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: wesolyyyy »

Pierwotne łączysz równolegle pamiętając o tym by początki uzwojeń transformatorów podłączyć razem, innymi słowy by tranzystory podłączyć w fazie a nie przeciwfazie.
Wtórne szeregowo pamiętając że jedno z końców uzwojenia wtórnego w MOCie jest wyprowadzone na takiej "blaszce" na uzwojeniu, a drugie podłączone jest do rdzenia transformatora. Trzeba o tym pamiętać, bo podczas pracy między rdzeniami transformatorów będziesz miał kilka tysięcy woltów więc dotknięcie najpewniej skończy się śmiercią. Warto taką paczkę osłonić twardą i sztywną obudową uniemożliwiającą dotknięcie czegokolwiek, jednocześnie dbając o odpowiedni przewiew.
Takie połączenie dodatkowo rodzi problemy, przede wszystkim wysokie napięcia i konieczności ich izolacji. Po drugie prąd rozruchowy takiego pakietu będzie sprawiał problemy podczas załączania, może okazać się konieczne dołożenie soft-startu lub załączanie triakiem w zerze (najlepiej pakiet triak plus przekaźnik). Kolejna sprawa - olbrzymi prąd jałowy, idący raczej w kilkanaście amperów.
Na wyjściu uzwojenia wtórnego zamontowano 2 dławiki ograniczające prąd zwarcia urządzenia.
Nie lepiej zastosować 2 MOTy i powielacz napięcia na diodzie i kondensatorze?
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

chciałem zeby to była klasyczna ceska tesli a z powielaczem to bedzie prąd stały, przynajmniej tak mi sie wydaje . znalazłem takie połączenie MOTów. Z czego balast?? z kolejnego MOTa wykorzystując tylko wtórne??
Załączniki
20201215_224756.jpg
Awatar użytkownika
wesolyyyy
Posty: 183
Rejestracja: 19 gru 2015, 15:02

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: wesolyyyy »

Schemat niepoprawny dla naszej sieci zasilającej. Na schemacie jest zasilanie 240V a moty 120, więc łączone po 2 szeregowo. Ty musisz wszystkie podłączyć równolegle.
Balast masz napisany - rdzeń ferrytowy 10mH. Prąd znamionowy jak na wyjściu w stanie zwarcia żeby się nie nasycał.
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

a balast od strony pierwotnej??
Awatar użytkownika
wesolyyyy
Posty: 183
Rejestracja: 19 gru 2015, 15:02

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: wesolyyyy »

Chodzi raczej o soft-start. Ograniczenie udaru prądowego przy włączaniu. Teoretycznie powinieneś użyć rezystora który po czasie jest zwierany przekaźnikiem, ale termistory NTC lub ich cała bateria powinny wystarczać. Proste, tanie i niezawodne.
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

Sprytne z tymi termistorami. Masz na myśli takie coś??
1. https://botland.com.pl/pl/termistory/49 ... -5k-5.html
2. https://www.reichelt.com/pl/pl/rezystor ... ROVID=2813
ile tego potrzebuje ?? rozumem ze łączymy je równolegle??
Awatar użytkownika
wesolyyyy
Posty: 183
Rejestracja: 19 gru 2015, 15:02

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: wesolyyyy »

Nie, to termistory pomiarowe. Ty potrzebujesz termistorów zabezpieczających. Mają dużo mniejsze rezystancję przy temperaturze pokojowej, rzędu kilku kilkudziesięciu omów, i prąd pracy kilku, kilkunastu amperów.
w4LL
Posty: 10
Rejestracja: 9 gru 2020, 16:23

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: w4LL »

masz na mysli to??
https://elektroniksc.com.pl/termistory-rozruchowe/

są o rezystancji od 50 ohm w dół nawet do 4 ohm . rozumiem ze dobieram baterie pod amperaż. te z wiekszą czy mniejszą rezystancją bedą dobre??
Awatar użytkownika
wesolyyyy
Posty: 183
Rejestracja: 19 gru 2015, 15:02

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: wesolyyyy »

Dokładnie te. Zwykle mają prąd znamionowy jakieś 5A, u Ciebie długotrwale nie przekroczy pewnie 16 więc musisz dać 2-3 równolegle.
Docelowo dobrze by miały tak kilka omów sumarycznie, ale staraj się nie łączyć ich szeregowo. Przykładowo 3-4 modelu 20 omów 4A powinno być ok. Podczas pracy spadnie do ułamków oma a będą wtedy bardzo gorące.

Ja niestety mam przerwę od budowy własnej cewki na lampie. Palec mi się w szlifierkę wsadził także muszę poczekać parę tygodni aż mi się pozrasta.
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 760
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: Yuri »

Termistorów rozruchowych nigdy nie łączy się równolegle. Mają bardzo duży rozrzut tolerancji, przez co jeden egzemplarz przejmie większą część prądu, ten egzemplarz szybciej się rozgrzeje więc jego rezystancja będzie szybciej spadać i fin finite, praktycznie cały prąd będzie płynął przez niego. Klasyczna sytuacja thermal runaway.

Szeregowo za to można łączyć jak najbardziej.

Nie łatwiej jednak klasyczny soft-start na przekaźniku i masywnym rezystorze drutowym?
Awatar użytkownika
wesolyyyy
Posty: 183
Rejestracja: 19 gru 2015, 15:02

Re: Budowa cewki Tesli

Post autor: wesolyyyy »

Yuri pisze:Termistorów rozruchowych nigdy nie łączy się równolegle. Mają bardzo duży rozrzut tolerancji, przez co jeden egzemplarz przejmie większą część prądu, ten egzemplarz szybciej się rozgrzeje więc jego rezystancja będzie szybciej spadać i fin finite, praktycznie cały prąd będzie płynął przez niego. Klasyczna sytuacja thermal runaway.
Ale im to nie zaszkodzi. Kwestia tylko ich temperatury, gdzie wg moich badań mogą one wytrzymywać długotrwale kilkukrotnie więcej niż mają znamionowo (model 5A pracuje u mnie przy prawie 20A) i jest po prostu bardzo gorący.
Poza tym można je łączyć tak że będą się dotykać. Takie nieidealne chociaż wystarczające sprzężenie termiczne.
ODPOWIEDZ