Polskie forum dyskusyjne poświęcone dziedzinie wysokich napięć, głównie transformatorom Tesli (SSTC, DRSSTC, VTTC, SGTC) oraz generatorom wysokiego napięcia.

Teraz jest 20 maja 2018, 20:38

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]



Utwórz nowy temat Odpowiedz w wątku  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę   Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

PostNapisane: 7 mar 2016, 00:45 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Cześć, chciałbym się zapytać was czy to co poniżej napiszę będzie odpowiednie dla mojej cewki ?
W programie Tesla Coil Designer policzyło mi dane mojego kondensatora:
-Trafo 260W 7kV 37mA
-Wymagana poj. kondensatora w obwodzie pierwotnym 16,9nF
-Max napięcie na kondensatorze 19.7kV

Opcja MMC:
Kondensator 100nF 2kVDC http://www.tme.eu/pl/details/mkp10-100n_2k/kondensatory-polipropylenowe-standardowe/wima/mkp1u031006d00mssd/

Szereg - 18 kondensatorów
Równolegle - 3 rzędy
Łącznie 54 Kondensatory - całkowita pojemność 16.7 nF
VDC - 36000
VAC - 12600
----------------------------------------------------
Kondenstor 220nF 2kVDC i 700VAC
Szereg - 26 kondensatorów
Równolegle - 2 rzędy

VAC - 18,2 kV
VDC - 52kV

Łącznie 52 kondensatory - całkowita pojemność 16,9nF
-----------------------------------------------------

Ogólnie trudno znaleźć coś na wysokie napięcie VAC a jak już są to kondensator bagatela ok 20 zł wychodzi za sztukę


Góra
   
 

PostNapisane: 7 mar 2016, 01:29 
****
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 22.03.2013
Posty: 555
Pochwały: 2
Zapas napięcia jest potrzebny, ale nie przesadzajmy - nie zwiększajmy ponad miarę kosztów.

Licz dla DC, zalecana wartość 19.7kV jest właśnie dla DC. Osobiście celowałbym w okolice 25kVDC i trzy szeregi równolegle (dla wytrzymałości prądowej).

Rating VAC kondensatorów jest niższy niż VDC, ponieważ przy napięciu przemiennym występują zjawiska zwiększające ryzyko przebić. IMHO jednak w pracy jak w SGTC, nieciągłej, impulsowej gdzie maksymalne przewidziane napięcie to tylko krótki pik a większość czasu napięcie jest znacznie niższe od znamionowego baterii, nie musimy brać pod uwagę konieczności deratingowania i możemy po prostu wykorzystać znamionowe napięcie DC kondensatora celując w wartość 2-3 razy wyższą niż szczytowe napięcie zasilania.

Zwłaszcza, że wymagany rating AC będzie trudno policzyć - ciężko przewidzieć jaka wartość skuteczna wyjdzie dla przebiegu oscylacji... ;)



Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3wA6z ... zziwfl_q5w


Góra
   
 

PostNapisane: 7 mar 2016, 23:37 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Dobra może teraz będzie lepiej :P
Kondensator 2kVDC 68nF http://www.tme.eu/pl/details/mkp10-68n_2k/kondensatory-polipropylenowe-standardowe/wima/mkp1u026805i00kssd/

Szereg - 12 kondensatorów
Równolegle - 3 rzędy kondensatorów
Łącznie 36 kondensatorów = 17nF 24kV

Jaką wartość powinien mieć rezystor ? Czytałem gdzieś że 10M Ω


Góra
   
 

PostNapisane: 8 mar 2016, 14:40 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 18.04.2015
Posty: 44
Kondensatory będą w porządku. Co do rezystorów to ja użyłem tych: http://www.tme.eu/pl/details/vr68000001005jac00/rezystory-metalizowane-tht-1w/vishay/. Działają bez zarzutów :) .


Góra
   
 

PostNapisane: 8 mar 2016, 17:02 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
dobra w takim razie zamawiam :)


Góra
   
 

PostNapisane: 8 mar 2016, 19:01 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30.01.2012
Posty: 297
Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
szczyki zostało tylko dopełnić formalności na PW



Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar.
żygam portalami społecznościowymi.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574


Góra
   
 

PostNapisane: 13 mar 2016, 22:14 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Dobra Panowie mmc już zrobiony :), teraz przyszedł czas na spark gapa czy myślicie że zastosowanie Rotary Gapa ma sens ? Mam w domu stary silnik od pralki 600 obr/min 260W a nie mam co z nim zrobić


Góra
   
 

PostNapisane: 13 mar 2016, 22:56 
****
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 22.03.2013
Posty: 555
Pochwały: 2
Jak najbardziej, rotary gap pozwala uzyskać całkiem ciekawe efekty. ;)

Na pewno 600RPM? Nie pasuje to do większości silników znajdowanych w takich sprzętach. Jak dokładnie jest ten silnik zbudowany?



Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3wA6z ... zziwfl_q5w


Góra
   
 

PostNapisane: 13 mar 2016, 23:03 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Model silnika: SELNI U2.5045.01.m32R na naklejce są dane: 230V 50Hz 600RPM 4,3A 260W. Raczej regulacja prędkości obrotowej nie będzie mi chyba potrzebna?


Góra
   
 

PostNapisane: 27 mar 2016, 16:23 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Olaboga, Panowie potrzebuje zmniejszyć obroty silnika, właśnie prawie pół pokoju prawie sobie wysadziłem - koło na którym były przewodniki nie wytrzymało (wykonane ze sklejki). Jakieś pomysły, czytałem żeby włączyć w szereg rezystancję akurat miałem 10MOhm ale to stanowczo za dużo silnik nawet nie drgnął :P


Góra
   
 

PostNapisane: 27 mar 2016, 18:55 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 18.04.2015
Posty: 44
Z takimi obrotami trudno ci będzie zrobić tarczowy RSG. W takich przypadkach iskrownik z elektrodami chyba jest lepszym pomysłem.
Tyle, że dużo przy tym pracy.:)


Góra
   
 

PostNapisane: 27 mar 2016, 20:36 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30.01.2012
Posty: 297
Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Silnik zastosuj pradu stalego 12V. Zaleta to latwa regulacja obrotow. Robisz regulator obrotow na NE555 i to wszystko. Silnik mozesz zastosowac od jakiegos wentylatora pochodzacego z samochodu.
http://obrazki.elektroda.pl/4683819000_1459107340.gif



Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar.
żygam portalami społecznościowymi.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574


Góra
   
 

PostNapisane: 28 mar 2016, 09:12 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
widziałem coś takiego, nie duży koszt, a sam posiadam silnik komutatorowy prądu zmiennego https://sklep.avt.pl/avt1007.html . Rozpatrzę też pomysł na NE555.


Góra
   
 

PostNapisane: 28 mar 2016, 16:23 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30.01.2012
Posty: 297
Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Wedlug mnie regulacja na triaku odpada.
Triak bedzie wyzwalany przez pole wytwarzane przez sam transformator Tesli.musialbys calą plytke zaekranowac i uziemic. Już lepszym rozwiazaniem bylby autotransformator. Silnik musi obracac się że stalą predkoscia. Wystarczy że ktos do sieci przylaczy czajnik elektryczny i silnik straci na obrotach co objawiac bedzie się rozstrojeniem cewki.



Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar.
żygam portalami społecznościowymi.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574


Góra
   
 

PostNapisane: 28 mar 2016, 21:12 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Ja cię kręcę a tak łatwo było to opisane na stronie... mam ten silnik od pralki i chciałbym go użyć, spróbuje najpierw z włączeniem dodatkowej rezystancji w obwód twornika, jak nie wyjdzie to zostanie mi Autotrafo.

Transformator Tesli mogę zasilić bezpośrednio z gniazdka 230V? Bo nie którzy robią to przez autotransformator.


Góra
   
 

PostNapisane: 28 mar 2016, 21:21 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30.01.2012
Posty: 297
Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Chyba nie ma zadnych przeciwskazan. Pewnie przy trafie majacym ponad 1KW mocy, przydalaby się jakas spirala w szeregu.



Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar.
żygam portalami społecznościowymi.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574


Góra
   
 

PostNapisane: 29 mar 2016, 11:29 
****
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 22.03.2013
Posty: 555
Pochwały: 2
lodzik1990 napisał(a):
Wedlug mnie regulacja na triaku odpada.
Triak bedzie wyzwalany przez pole wytwarzane przez sam transformator Tesli.


Nie przesadzaj, coś takiego nie powinno mieć miejsca. Spróbuj użyć wiertarki z regulowanymi obrotami w pobliżu cewki i zobacz czy jest z tym jakiś problem - w takich wiertarkach zazwyczaj znajduje się silnik szczotkowy i analogiczny regulator fazowy. ;)

szczyki napisał(a):
Ja cię kręcę a tak łatwo było to opisane na stronie... mam ten silnik od pralki i chciałbym go użyć, spróbuje najpierw z włączeniem dodatkowej rezystancji w obwód twornika, jak nie wyjdzie to zostanie mi Autotrafo.


jakiego typu to jest silnik, szeregowy?

szczyki napisał(a):
Transformator Tesli mogę zasilić bezpośrednio z gniazdka 230V? Bo nie którzy robią to przez autotransformator.

lodzik1990 napisał(a):
Chyba nie ma zadnych przeciwskazan. Pewnie przy trafie majacym ponad 1KW mocy, przydalaby się jakas spirala w szeregu.


Można bezpośrednio - autotrafo to metoda na regulację mocy.
Ewentualne balastowanie ma sens przy transformatorach takich jak MOT-y. Używając NST nie ma konieczności stosowania balastu, wystarczają zwory magnetyczne w jego rdzeniu, te trafa są zaprojektowane do pracy z zapalonym łukiem... ;)



Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3wA6z ... zziwfl_q5w


Góra
   
 

PostNapisane: 29 mar 2016, 16:32 
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30.01.2012
Posty: 297
Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195
Yurek, wiem co pisze. W praktyce mialem problemy z utrzymaniem stalych obrotow na silniku.



Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar.
żygam portalami społecznościowymi.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574


Góra
   
 

PostNapisane: 29 mar 2016, 22:32 
Dołączył(a): 29.12.2015
Posty: 45
Tak to póki co wygląda, może trochę wydziwiam ale nie pójdzie przepięcie na silnik ? Niestety to koło uległo wypadkowi jak wspominałem więc będę robić nowe, zastosowałem w nim 8 przewodników ale nie wiem czy 4 nie wystarczą w zupełności. Kondensatora nie montowałem jeszcze ale jest ;)
Zawsze mile widziane uwagi
https://zapodaj.net/504c0b780ad3b.jpg.html


Góra
   
 

PostNapisane: 30 mar 2016, 15:15 
****
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 22.03.2013
Posty: 555
Pochwały: 2
Tarcza jest ze sklejki to średni pomysł nie tylko ze względów mechanicznych, piszę już nie wiem który raz - drewno, w tym sklejka, nie jest dla HV izolatorem, najwyżej rezystorem. ;) Również elektrody iskiernika powinny być zainstalowane na dobrym izolatorze, nie wkręcone w drewno.

Ten silnik jest za duży do tego zastosowania, nadto chyba szeregowy (nie widzę na zdjęciu, możesz sprawdzić?). Jeżeli jest silnikiem szeregowym, to istnieje ryzyko rozbiegania które jak już się przekonałeś, jest niebezpieczne...



Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3wA6z ... zziwfl_q5w


Góra
   
 

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w wątku  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę   Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO