Moje cewki tesli.

Klasyczny transformator Tesli (ang. Tesla Coil, SGTC - Spark Gap Tesla Coil) wymaga zasilania wysokim napięciem, a pierwotny obwód rezonansowy kluczowany jest iskrownikiem. Jego odmiana to np. DCTC (ang. Direct Current Tesla Coil).
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

No i jedno zdjęcie z uziemionym zwojem :D
uziemienie.jpg
Teraz wziąłem się za kondensator.
MMC zrobione z 30 kondensatorów polipropylenowych.
3 rzędy po 10 kondensatorów. Każdy połączyłem rezystorami 1W, 10M, metalizowne.
Poniżej fotki z produkcji ;) :D .
MMC1.jpg
MMC2.jpg
I przy NST :D .
MMC3.jpg
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Żeby nie było, że temat powoli umiera wstawiam zdjęcia pulpitu sterowania do mojej SGTC.
Na pulpicie będą umieszczone:
-amperomierz i woltomierz,
-wyłącznik awaryjny,
-przerywacz,
-autotransformator (250 V, 6 A),
-pilot do sterowania silnikiem oraz oczywiście gniazda.
pulpit 1.jpg
pulpit 2.jpg
Całość będzie umieszczona w aluminiowej skrzyni.
Pozdrawiam. ;)
Awatar użytkownika
piglet11
***
Posty: 278
Rejestracja: 24 maja 2010, 18:31
Lokalizacja: Jasło Rzeszów

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: piglet11 »

Czym tak ładnie dociąłeś panel? frezarka + listewki ograniczające?
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Płyty były wycinane laserowo na zamówienie w hammerland workshop.
Trzeba przyznać, że jest to bardzo dokładne. :D
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Pulpit skończony, teraz biorę się za RSG.
Tesla Miki 1.jpg
Tesla Miki Box_8056.jpg
Teraz kilka pytań co do iskrownika.
Mam zamiar zrobić rotacyjny, igłowy iskrownik z elektrod wolframowych.
Najlepsze chyba będą zielone, ale jakiej grubości(zakładając że trafo daje ok.1kW) ?
Awatar użytkownika
lodzik1990
Posty: 316
Rejestracja: 30 sty 2012, 16:33
Lokalizacja: GG 28328507 T:796782195

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: lodzik1990 »

• 4mm najlepiej.
Wykonam uzwojenia wtórne na dowolny wymiar od 0.125mm.
lodzik1990@gmail.com / BBM: 2C163574
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

A o średnicy 3,2 mm nie wystarczy ?
grzegorzewskipl
Posty: 213
Rejestracja: 15 lip 2014, 00:39

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: grzegorzewskipl »

Im grubszy tym lepszy (oczywiście w rozsądnych granicach). Ja robiłem na 3.2mm i działa świetnie, ale pomyśl o możliwości łatwej wymiany elektrody. Igły na końcach mocno dostaną po dupie podczas pracy. Po jakimś czasie wyglądają jak Warszawa w 1945, ale w sumie to tylko teoria, bo pomimo opłakanego wyglądu mi zawsze wszystko działało :)
Awatar użytkownika
Mania-C
Moderator
Posty: 820
Rejestracja: 2 paź 2010, 12:47

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Mania-C »

nobo sam kształt i porowatość elektrod też ma znaczenie
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Wstawiam nowe zdjęcia dotyczące iskrownika.
Użyłem tutaj silnika od małej turbinki.Jest ładnie zabudowana i od razu miałem do niej sterownik, więc postanowiłem ją wykorzystać.
Tesla Miki iksra_8662.jpg
Tesla Miki iksra_8660.jpg
Tesla Miki iksra_8664.jpg
Awatar użytkownika
slu_1982
Administrator
Posty: 560
Rejestracja: 5 kwie 2010, 17:49
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: slu_1982 »

Wymień plexi na inny materiał. Plexi szybko się topi, w niskich temperaturach.
Na Gadu-Gadu nie udzielam żadnych porad związanych z elektroniką ani chemią.
Do tego służy forum !!
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Na razie spróbuję z plexi, ale pod śruby trzymające elektrody dam podkładki z kręgielitu. Mam nadzieję że to coś da. A jak nie to pomyślę o czymś innym.
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Mam tylko jeden problem.
Co zrobić żeby iskra z głównej elektrody nie przeskoczyła do wału silnika.
Mam go jakoś od izolować, czy uziemić ?
Prosiłbym o szybką odpowiedź. :)
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 762
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Yuri »

Wał musi być odizolowany i to solidne, jego uziemienie byłoby raczej kiepskim pomysłem... ;)

Zazwyczaj rotary wykonuje się w formie wirującego dysku wykonanego z dobrze izolującego materiału na którego obwodzie umieszczone są elektrody. Połączenie pomiędzy elektrodami wykonuje się blisko krawędzi dysku, z dala od wału silnika napędzającego. Zobacz chociażby jak wykonany jest iskiernik tutaj: http://richieburnett.co.uk/parts2.html
Przeszukaj tę stronę, znajduje się na niej także analiza zachowania iskiernika i sporo innych przydatnych informacji. ;)
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Tyle, że ja robię iskrownik igłowy, a nie tarczowy.
Teraz wygląda to tak:
IMG_8861.jpg
I sama tuleja trzymająca elektrodę.
IMG_8864.jpg
IMG_8863.jpg
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 762
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Yuri »

Ta tuleja jest pusta w środku? Jaki zostaje Ci odstęp między igłą iskiernika a wałem silnika?
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

Na razie jest pusta ale dam do niej izolator WN (ceramiczny).
Odległość pomiędzy wałem a elektrodą wynosi równe 2cm.
Awatar użytkownika
Yuri
Administrator
Posty: 762
Rejestracja: 22 mar 2013, 20:12

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Yuri »

Średnio widzę tą izolację. Jak masz zamiar uszczelnić połączenie izo9latora z tuleją? WN nie potrzebuje wiele żeby znaleźć sobie drogę. :)

Jakie będziesz miał teraz napięcie zasilania?
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

założyłem wytoczony mały walec długości 23 cm do tulei na wcisk. Dodatkowo połączyłem je ze sobą klejem cyjanoakrylowym. Wykonałem go z płyty narzędziowej. Wydaje mi się, że bardziej uszczelnić się go już nie da.
Przedstawiam zdjęcia tulei:
Tuleja 2.jpg
Tuleja 1.jpg
Awatar użytkownika
Rico
Posty: 44
Rejestracja: 18 kwie 2015, 11:17

Re: Moje cewki tesli.

Post autor: Rico »

W sobotę razem z d3211 było pierwsze uruchomienie. Wyładowania miały ok. 1 m. Następnego dnia zestroiłem ją i uzyskałem prawie 170 cm(uderzenia w metalową ścianę). :D

Poza dodatkowym zaizolowaniem łączeń HV i ich skróceniu wszystko jet w porządku.
Poniżej przedstawiam zdjęcia. :)
Tesla B2_9021.jpg
Tesla B2_9014.jpg
Tesla B2_8999.jpg

I ja przy cewce :D
Tesla B_8977.jpg
ODPOWIEDZ